mozaic - celebration bumper

mozaic - celebration bumper

neděle 19. října 2014

Nashvillský číselný systém

Jak je již v názvu přízpěvku uvedeno, jde o číselný systém. Než jej začnu popisovat a vysvětlovat, tak se jen krátce zmíním, kde jsem k němu přišel.

Odkaz:
Paul Baloche: Music Theory Made Easy DVD
Strana 17, kapitola 10.

Jako worshipová kapela, která potřebuje spolu efektivně komunikovat, jsme si chtěli usnadnit transpozice. Jelikož se v kapele střídají neustále zpěváci a musíme pro ně hrát písně v různých tóninách. Ne vždy můžeme jednoduše snížit CAPO. Nebo pokud hrajeme 2 kytary (1 AC, a 2. EL), tak je lepší hrát stejný akord v jiné poloze - proto si dáme CAPO na různé pražce, hrajeme v podstatě stejný akord, ale v jiné poloze.

Ono usnadnění o kterém se zmiňuji byl přechod do číselného systému na místo akordů/akornových značek.

Např. v Cdur jsme dali jednotlivým tónům čísla:
C - 1
D - 2
E - 3
F - 4
G - 5
A - 6
H - 7

A vytvořením trojzvuku na základním tónu jsme získali AKORD - a tady začíná jednoduchá matematicko/zvuková věda. Podle vrozené normy vnímáme posloupnost akordů od 1 - 7 ve sledu
1DUR | 2moll | 3moll | 4DUR | 5DUR | 6moll | 5/7     jako přirozenou.

Na základním tónu (nejlépe to lze vidět na klavíru v Cdur, kdy vytvoříme akord C-E-G (1-3-5))
Posuneme o jednu bílou klapku doprava na D a vytvoříme (D-F-A) - je to bez # a b. V tomto případě nám to bude znít moll. Pak na E (E-G-H) - tj. emoll a pokračujeme směle dál a slyšíme jak se nám různě střídají

Dur, moll, moll, Dur, Dur, moll a  5/7

A tady je to usnadnění. Dohodli jsme se, že tato čísla budou mít tento typ:

1 - Dur
2 - moll
3 - moll
4 - Dur
5 - Dur
6 - moll
7 - 5/7   (tady by byl akord dim, ale to mod hezky nezní a ani se v soft pop rockovém worship stylu nepoužívá)


Odkaz na video: